Tuesday, February 24, 2015

Omforladels

"Omforladelse Siv Jensen omforladels,
at jeg tippa litt en gang i nittifem.
Omforadels Erna Solberg, omforladels,
at jeg fikk litt parkinson og tipp igjen.
Omforladelse kjære Nav omforladels
at jeg satt i kontortia di og grein,
jeg skal aldri mer forstyrre deg i jobben,
omforladels at det virklig ble så feil.
Jeg forstår så godt De aldri var tilstede
når de stemte, våre folkevalgte små,
omforladels at de sendte ut av Norge
både flyktninger og unger, til det blå.
Så nå skal jeg starte ommat kjære Norge,
jeg skal få meg kort med masse rare tall,
hvor jeg bruker opp en miljlionspenn på gaver
for da kan du ikke ta meg i mitt fall!
Omforladels hele verden omforladels
at æ kunn finne på no så skikelig og teit
som å bry dok med de minstes bittre skiæbner
omforladels, bare flytt meg, det er greit.
Kanskje dræg vi over kjølen bort til Sverige
der får tannlegane fiksa kjeften vår
det va jo bare en sånn idjot som brukte mæ,
putta dingsen sin i kjeften min og dro.
Omforladels, omforladels omforladels
jeg skal heller suge wienerbrød og brus
der jeg sitter som en broiler inn på tinget
eller var det bare rester av litt rus?
Omforladels kjære Norge, omforladels
at æ ikke stemte frp og sånnt
"Hva vi sår det ska vi høste" kjære Norge
for det bygdes feil fra nitten førti fem.
Det-ska vi ikke tenk på kjære lille Norge
for nå går det mot ei mykje bettre tid,
vi ska gledes over alle rike kakser
som så hurtig gir vårt fedreland sitt slit.
Det ække plass til andre enn industrimagnater.
det ække plass til lille jensen, eller meg
det vakke plass til flyktninger og folk som jobba
med å pakke fisk, en krabbe og litt sei.
Det er lite her som rimer her i teksten,
det er ingen ting som rimer i vårt land,
omforladels både Jensen og fru Solberg,
jeg ska finne meg en ny og ubrukt strand.
Der ska jeg hoppe paradis
og lage musikk
kle meg ut med alle små og drepte barn
se på sola vår og jorda, kjære Norge!
Drømme om en morradag foruten skam.

No comments: